Stratego - Reguli si recomandari de joc

Postat de admin 14.06.2020 0 Comentarii

Captureaza drapelul inamic si apara-ti drapelul de trupele inamicului! Ai o armata intreaga la dispozitie!

 

Stratego este un joc de strategie similar cu sahul, dar in care, spre deosebire de sah, jucatorilor li se prezinta o informatie incompleta despre armata adversa. Astfel, pe langa strategia mutarilor, intervine psihologia si deductia. Va trebui sa iti ascunzi piesele importante, sa blufezi si sa deduci pozitionarea pieselor adversarului.

Stratego, lansat in 1946, este jucat in prezent in intreaga lume de un mare numar de jucatori, atat copii cat si adulti. Tema Stratego se refera la razboaiele lui Napoleon. Jocul se joaca in 2, este recomandat pentru jucatori de la 8 la 99 de ani, iar durata medie a jocului este de 45 de minute.

Componenta jocului:

•O tabla de joc cu patratele 10 x 10
•O armata rosie si o armata albastra, fiecare formata din 40 de piese
•Un paravan temporar pentru mascarea pozitiei pieselor celor 2 jucatori la aranjarea initiala

Fiecare armata este formata din 40 de piese: 32 militari + 1 spion + 6 bombe + 1 drapel.

Cei 32 de militari au urmatoarele grade si puteri:

1 x Maresal cu putere 10, 1 x General cu putere 9, 2 x Colonei cu putere 8, 3 x Maiori cu putere 7,  4 x Capitani cu putere 6, 4 x Locotenenti cu putere 5, 4 x Sergenti cu putere 4, 5 x Genisti cu putere 3, 8 x Cercetasi cu putere 2, 1 x Spion cu putere 1. Puterile sunt scrise pe fiecare piesa in stanga sus, ca in figura 1.

 

Setup-ul jocului

1.Se plaseaza paravanul, temporar, pe mijlocul tablei de joc.
2.Fiecare jucator isi plaseaza armata proprie pe primele 4 randuri din apropierea sa. Distributia militarilor in armata de pe tabla de joc este importanta, pentru ca trebuie aparat drapelul de atacurile directe si in acelasi timp trebuie organizata si ofensiva.

Obiectivul jocului

Unul dintre jucatori castiga jocul daca reuseste sa captureze drapelul inamic sau daca adversarul sau nu mai poate face mutari de trupe pe tura sa.

Desfasurarea jocului

Pe tura sa, un jucator poate face una din doua actiuni: sa mute o piesa proprie sau sa atace o piesa a adversarului.

1. Mutarea pieselor se face ortogonal, NU diagonal, cate un singur patrat, in orice directie, ca regele la sah. Nu se poate sari sau sta in acelasi patrat cu alte piese si nu se poate trece prin cele 2 lacuri, care sunt zone interzise. NU se pot muta Bombele si Drapelul, care vor ramane in acelasi loc pe toata durata partidei.

Numai Cercetasii pot muta ortogonal, NU diagonal, orice numar de spatii, ca turnurile la sah, dar, de asemenea, nu pot trece prin cele 2 lacuri in miscarea lor si nu pot sari peste alte piese.

2. Atacul unei piese adverse se face tot ortogonal, NU diagonal. Piesa atacata trebuie sa fie la un singur patrat distanta, in fata, spatele, stanga sau dreapta piesei care ataca.

Un jucator declara atacul atingand piesa lui cu care vrea sa atace si piesa atacata, apoi ambii jucatori arata piesele. Piesa cu rang mai mare castiga, iar piesa cu rang mai mic este scoasa din joc. In caz de egalitate ambele piese sunt scoase din joc. Daca piesa care a atacat castiga, ea va ocupa locul piesei scoase din joc. Daca insa, piesa care se apara castiga, ea va ramane pe pozitie, iar piesa atacanta este scoasa din joc.

Exista trupe speciale care fac exceptie de la regulile de mutare si/sau de atac 1 si 2 de mai sus, astfel:

•Bombele sunt fixe si nu pot ataca toata partida, dar de fiecare data cand sunt atacate explodeaza, eliminand piesa adversa, mai putin Genistul(3), care le dezamorseaza si le elimina de pe tabla.
•Genistul(3) se lupta normal, dar in plus are abilitatea de a ataca si distruge bombele adverse.
•Cercetasii(2) pot muta si ataca o piesa adversa in aceeasi tura de joc.
•Maresalul(10) poate ataca si distruge orice piesa adversa, dar moare daca ataca o bomba.
•Spionul(1) este cea mai slaba piesa din joc, dar este singura care poate ataca si elimina Maresalul(10). In schimb, daca este ea atacata de Maresal sau de orice alta piesa adversa, este eliminata.

Sfarsitul jocului

Jocul se termina atunci cand unul dintre jucatori castiga prin atacarea si capturarea drapelului inamic, sau daca un jucator nu mai poate face mutari de trupe pe tura sa, si pierde imediat partida.

 

Recomandari strategice

Este importanta pozitionarea initiala a militarilor din armata, astfel:

•Drapelul este bine sa nu fie pus in primul sau al 2 lea rand dinspre armata adversa si sa fie plantate bombe in apropierea lui.
•In primele randuri dinspre adversari trebuie sa fie pusi Cercetasi, care sa poata ataca si identifica pozitia pieselor adverse.

Piesele mari, respectiv Maresalul si Generalii trebuie aruncate in lupta cu atentie si nu la inceputul partidei, ca sa nu li se deconspire pozitia prea devreme.

Spionul va trebui sa se apropie subtil de Maresalul advers, dupa ce a aflat pozitia sa.

 

Joc Placut si Cel Mai Bun sa Castige!