Regulament Canasta si Samba Canasta

Postat de admin 03.03.2022 0 Comentarii

CANASTA se poate juca in 2 pana la 6 jucatori. In 2 si 3 se joaca individual, iar in 4-6 se joaca in 2 echipe. In 4 se joaca 2 la 2 cu partenerii asezati in parti opuse. In 6 jucatorii din cele 2 echipe se aseaza alternativ.

CANASTA se joaca cu 2 pachete de 52 carti, fiecare avand 3 jokeri. Cele 110 carti de joc se amesteca impreuna. Jokerii si doiarii inlocuiesc orice carte.

PREGATIREA JOCULUI

Rangul culorilor este: Pica(inima neagra), cupa(inima rosie), caro(romb) si trefla(frunza). Rangul cartilor: A,K,Q,J,10….3. Se joaca in sens orar.

Dealerul imparte un numar de carti astfel: 15 carti in 2 jucatori, 13 in 3, 11 in 4,5, sau 6 jucatori. Restul cartilor formeaza un pachet care se pune cu fata in jos in mijlocul mesei. Din el se vor trage carti. Se ia cartea din varful pachetului si se pune alaturi cu fata in sus. Daca este treiar rosu, Joker sau doiar, se trage alta carte din pachet care sa o acopere pe prima. Daca situatia se repeta se tot trag carti. Se formeaza astfel o stiva de carti decartate (discard).

JOCUL

La Canasta nu conteaza suitele, ci numai grupurile de carti de acelasi rang. Incepe jocul cea sau cel din stanga dealer-ului. Jucatorul poate lua cartea de pe topul pachetului sau o carte de pe stiva de discard, numai daca poate face o formatie. In al 2-lea caz trebuie sa ia si restul de carti de dedesubt si sa le puna in mana sau sa faca formatii cu ele. Dupa ce depune formatiile, in ultima faza a turului sau, jucatorul trebuie sa decarteze o carte din mana pe stiva de discard.

Treiarii rosii. Fiecare treiar rosu valoreaza 100 puncte. Daca toti treiarii sunt ai aceluiasi jucator sau echipa la finalul jocului, valoarea lor se dubleaza, adica 200 puncte. Un treiar rosu, odata tras trebuie depus pe masa cu fata in sus imediat si trasa alta carte. Bonusul se ia in considerare la final daca jucatorul/echipa a mai depus si alte formatii.

Formatiile. O formatie consta din 3 sau mai multe carti de acelasi rang. De ex. 7-7-7 sau Q-Q-Q-Q. O formatie poate fi constituita si cu carti wild (Jokeri sau doiari). O formatie trebuie sa aiba minim 2 carti naturale de acelasi rang si nu mai mult de 3 carti wild. Deci o formatie Q-Q-Joker-2 este valida, dar una Q-Joker-2 NU este valida!

Treiarii negri nu pot fi depusi in formatii decat in cazul in care jucatorul termina jocul.

Depunerea initiala

Prima depunere se numeste depunere initiala. Depunerea initiala trebuie sa aiba un punctaj minim care depinde de scorul obtinut de jucator/echipa pana atunci, si anume: scor negativ: 0 puncte, scor 0-1495: 50 puncte, scor 1500-2995: 90 puncte, scor 3000+: 120 puncte.

Valorile cartilor la Canasta.

Toti jokerii: 50 de puncte fiecare

Asii si doiarii: 20 de puncte fiecare

Cartile de la 8 la K: 10 puncte fiecare

Cartile de la 4 la 7:  5 puncte fiecare

Treiarii negri: 5 puncte fiecare

Nota: la sfarsitul jocului, toata cartile ramase in mana se numara cu minus, deci valoarea lor se scade din scorul jucatorului/echipei.

La formatiile deja depuse se pot adauga carti de acelasi fel sau carti wild.

CANASTELE

Canasta este o formatie de 7 sau mai multe carti. O canasta nu poate contine initial mai mult de 3 carti wild. Exista 2 tipuri de canasta: canasta naturala, formata din 7 carti naturale si canasta mixta, formata din minim 4 carti naturale si restul carti wild.

Canastele se depun sub forma unei stive de carti, cu o carte rosie deasupra daca e o canasta naturala si o carte neagra daca e o canasta mixta. Pentru canasta se ofera bonusuri la sfarsitul jocului.

Un jucator nu poate termina un joc fara sa  depuna macar o canasta, iar la jocul in 2, doua canaste.

La o canasta depusa se pot adauga carti ulterior, dar bonusul de canasta nu se schimba decat daca la canasta naturala se adauga carti wild, deci devine canasta mixta.

Nu se pot retrage carti din formatiile deja depuse.

Stiva de discard si jocul cu ea

Daca este luata cartea de pe stiva de discard, trebuie luate si restul de carti din stiva. Jucatorul trebuie sa depuna jos cartile cu care vrea sa faca formatia, care va contine si cartea de pe stiva de discard, inainte sa ia cartile din stiva.

Stiva de discard este inghetata(blocata) pentru jucatorii care nu au facut depunerea initiala. Depunerea initiala se poate face si cu ajutorul cartii top de pe stiva de discard, daca aceasta se depune alaturi de minim alte 2 carti naturale de acealasi rang. Celelalte carti din stiva de discard nu pot fi folosite la depunerea initiala.

Dupa depunerea initiala jucatorul sau partenera acestuia pot lua cartea de top de pe stiva daca: o poate depune alaturi de 2 alte carti dintre care minim una naturala, sau daca are deja depuse formatii de acelasi rang, la care poate adauga cartea de discard.

Daca un treiar negru este decartat, atunci urmatorul jucator nu poate lua stiva de discard.

Daca o carte wild este decartata, atunci poate fi luata daca se poate face o formative valida cu ea.

Daca un jucator mai are o carte in mana si exista doar o carte in stiva de discard, o poate lua si termina jocul daca nu mai sunt carti in pachetul de jos si daca a facut minim o canasta.

Cum se joaca cand s-au epuizat cartile din pachet

In acest caz, se joaca doar cu stiva de discard si este obligatoriu sa iei cartile din stiva de discard daca poti depune formatii valabile sau completa formatii existente pe masa.

Daca nu se mai pot lua carti din stiva de discard cu conditia depunerii lor legale, JOCUL SE TERMINA si nu se mai acorda niciunui jucator bonus de terminare.

TERMINAREA JOCULUI

Un jucator nu poate termina un joc fara sa  depuna macar o canasta, iar la jocul in 2, doua canaste.

Terminarea jocului inseamna ca jucatorul termina toate cartile din mana prin depunere si/sau decartare. Un jucator care termina NU e obligat sa mai decarteze. In jocul pe perechi, jucatorul curent isi poate intreba partenerul daca este de acord sa termine jocul. Acesta va raspunde da sau nu si jucatorul va trebui sa respecte decizia. Daca raspunsul a fost da, dar jucatoarul nu poate termina, echipa este penalizata cu 100 puncte.

Bonusul de terminare este de 100 de puncte.

Depunerea simultana a tuturor cartilor din mana

Daca un jucator depune simultan toate cartile din mana, primeste inca 100 puncte bonus pe langa cele 100 pentru terminarea jocului. Daca se joaca pe perechi, el nu poate lipi carti la formatiile depuse de partener. De asemenea, trebuie sa respecte numarul de canaste necesar terminarii jocului, deci la joc individual sa aiba in mana una sau doua canaste, si la joc pe perechi cel putin o canasta in mana sau depusa de partener.

SCORUL JOCULUI

La terminarea jocului toate cartile depuse se calculeaza cu plus, iar toate cartile din mana se calculeaza cu minus.

Scorul pentru fiecare jucator/echipa se calculeaza astfel:

A. BONUSURI

- pentru terminare joc: +100 p.

- pentru depunere simutana a tuturor cartilor din mana: +100 p.

- treiari rosii depusi: +100 p. fiecare, sau +200 p. fiecare, daca au fost depusi toti 4.     conditie necesara: jucatorul sau echipa trebuie sa fi depus formatii in jocul respectiv

- canasta naturala: +500 p.

- canasta mixta +300 p.

B. PENALIZARI

- treiari rosii depusi: -100 p. fiecare, sau -200 p. fiecare, daca au fost depusi toti 4,  daca jucatorul sau echipa NU a depus formatii in jocul respective.

- treiari rosii tinuti in mana dupa prima decartare: -500 p.

- daca jucatorul vede si alte carti cand trage prima carte din pachet: -50 p.

- daca jucatorul a obtinut permisiunea de la partener sa termine jocul si nu a terminat jocul: -100 p. (se aplica numai la jocul pe perechi)

- daca un jucator a tras cartea top din stiva de discard fara sa fi aratat inainte cu ce carti face formatia: -50 p.

- daca un jucator depune sau trage in afara turului sau: -100 p.

C. PUNCTELE DE PE CARTI

Jokeri: +50 p. fiecare

Asi si doiari: +20 p. fiecare

De la 8 la K: +10 p. fiecare

De la 4 la 7: +5 p. fiecare

Treiarii negri: +5 p. fiecare

D. PUNCTELE DE PE CARTILE RAMASE IN MANA LA TERMINAREA JOCULUI

Se calculeaza cu minus punctele de la punctul C.

Scorul total se face scazand punctele de la B+D din punctele de la A+C.

Jocul este castigat de jucatorul sau echipa care a totalizat din unul sau mai multe jocuri 5000 de puncte sau mai mult. In caz ca mai multi au trecut de pragul de 5000, atunci se considera scorul cel mai mare efectiv.

SAMBA CANASTA

Este o variatie a jocului de Canasta. Se aplica aceleasi reguli ca la Canasta, cu diferentele:

1. 3 pachete de carti cu 3 Jokeri fiecare, deci 165 de carti de joc in total.

2. Fiecare jucator primeste 15 carti la inceput, indifferent de nr-ul de jucatori.

3. Cand se trage din pachet, se trag 2 carti, se allege una si cealalta se decarteaza.

4. Formatia in suita si Samba. Se accepta si formatii in suita alcatuite din 3 sau mai multe carti naturale, deci fara carti wild(Jokeri sau doiari) si de aceeasi culoare. Se pot adauga carti ulterior la aceasta formatie. Daca formatia ajunge la 7 carti, este declarata Samba si se intoarce cu fata in jos. Nicio carte nu mai poate fi adaugata la Samba ulterior. Samba adduce un bonus de 1500 p.

5. Nicio formatie nu poate avea mai mult de 2 carti wild.

6. Nu se poate lua cartea top de pe stiva de discard ca sa o adaugi la o Canasta completa. Numai carti naturale din mana pot fi folosite in acest scop.

7. Mai multe formatii de acelasi rang se pot face dar si se pot uni ca sa se formeze o Canasta.

8. Nu se pot face formatii in suita cu cartea de pe topul stivei de discard, ci doar formatii de acelasi rang. Formatiile in suita se pot face numai folosind cartile din mana.

9. Conditiile de scor pentru depunerea initiala:

scor negativ: 15 puncte, scor 0-1495: 50 puncte, scor 1500-2995: 90 puncte, scor 3000-6995: 120 puncte, scor 7000+: 150 puncte.

10. Castiga cine a ajuns la 10.000 puncte.

11. Bonusul pentru terminarea jocului este de +200 p. indiferent cum se termina.